سئو فني چيست؟
سئو فني به فرايند بهينه سازي وب سايت شما براي مرحله خزيدن و نمايه سازي اشاره دارد. با استفاده از سئو فني ، مي توانيد به موتورهاي جستجو كمك كنيد تا وب سايت خود را به صورت يكپارچه در دسترس ، خزش كرده و تفسير و نمايه سازي كنند.
اين روند "سئو فني" ناميده مي شود زيرا هيچ ارتباطي با محتواي واقعي وب سايت يا تبليغ وب سايت ندارد. هدف اصلي سئو فني بهينه سازي زيرساخت هاي يك وب سايت است.
بياييد با برخي اصطلاحات اساسي شروع كنيم تا بفهميم سئو فني به چه معني است
سئو چيست؟
اول اينكه سئو چيست؟ ساده ترين تعريف سئو ، فرآيند بهينه سازي وب سايت شما براي موتورهاي جستجو است.
در زمينه سئو ، بهينه سازي به معناي موارد زير است:
اطمينان حاصل كنيد كه موتورهاي جستجو مي توانند به وب سايت شما يكپارچه دسترسي پيدا كرده و صفحات آن را فهرست بندي كنند
به عنكبوت هاي موتور جستجو كمك كنيد معني (متن) محتواي شما را درك كنند.
وقتي همه موارد بالا را به درستي انجام دهيد ، وب سايت شما از نظر سئو مناسب خواهد بود و براي بسياري از جستجوها (مربوط به محتواي شما) مي تواند در نتايج ظاهر شود.
سئو به موارد مختلف تقسيم بندي مي شود و سئو در صفحه مربوط به محتوا است و اينكه چگونه مي توانيد آن را با آنچه كاربر به دنبال آن است مرتبط تر كنيد و سئو خارج از صفحه فرآيند دريافت بك لينك ها از ساير وب سايت ها است.
عوامل سئو فني:
با www يا بدون www؟
يكي از سوالاتي كه بسياري از مردم تعجب مي كنند اين است كه آيا از www در مقابل نام دامنه خود استفاده مي كنند يا با نسخه غير www استفاده مي كنند.
انتخاب يك قالب نسبت به فرم ديگر هيچ مزيتي در سئو ندارد ، اين مسئله ترجيح شخصي است.
من ترجيح مي دهم www را در مقابل دامنه هايم داشته باشم زيرا اين براي من طبيعي تر است اما اگر تصميم بگيريد از نسخه http استفاده كنيد مشكلي ندارد.
نكته اصلي اين است كه موتورهاي جستجو را در مورد تصميم خود آگاه كنيد و در طول زندگي وب سايت خود ثابت قدم باشيد.
اگر نظر خود را تغيير دهيد ، مي توانيد از تغيير مسير 301 براي تغيير بين قالب هاي مختلف استفاده كنيد ، اما اين توصيه نمي شود زيرا هميشه خطر انتقال دامنه وجود دارد.
چگونه مي توان دامنه مورد نظر خود را تنظيم كرد؟
در گذشته ، تنظيمات تعيين دامنه مورد نظر در Google Search Console در دسترس بود ، اما گوگل تصميم گرفته است اين گزينه را حذف كرده و به URL هاي متعارف اعتماد كند.
بهينه سازي فايل robots.txt
Robots.txt يك فايل متني است كه در ريشه وب سايت شما قرار دارد و به موتورهاي جستجو دستورالعمل هايي را مي دهد كه در كدام صفحات وب سايت شما مي توانند خزش كرده و چه صفحاتي را نمايه سازي كنند.
قالب اين فايل بسيار ساده است و در اكثر موارد نيازي به ايجاد تغيير در پرونده نداريد.
بهينه سازي ساختار URL
مورد بعدي در چك ليست فني سئو ، بررسي ساختار URL وب سايت است. منظور ما از ساختار URL ، قالب URL هاي شماست.
مواردي كه بايد هنگام ايجاد URL براي بهترين روش در نظر بگيريد:
از نويسه هاي كوچك استفاده كنيد
براي جدا كردن كلمات در URL از "-" استفاده كنيد
كلمات توصيفي طولاني را كوتاه كنيد
از استفاده از حروف يا كلمات غيرضروري خودداري كنيد
بدون پر كردن كلمات كليدي ، از كلمات كليدي هدف خود در URL استفاده كنيد
به طور كلي ، هنگامي كه قالب ساختار پيوند ثابت خود را تعريف كرديد ، تنها كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه هنگام انتشار محتواي جديد ، URL هاي خود را بهينه كنيد.
اگر از وردپرس استفاده مي كنيد ، متوجه خواهيد شد كه هنگام ايجاد يك پست جديد وردپرس عنوان پست شما را مي گيرد و به طور خودكار URL را توليد مي كند.
پيمايش و ساختار وب سايت
به دلايل زيادي ساختار يك وب سايت يك فاكتور سئو بسيار مهم است.
كاربران مدت بيشتري در يك وب سايت كه قابليت پيمايش دارد مي مانند و سريعتر آنچه را كه مي خواهند كشف مي كنند و موتورهاي جستجو با سهولت بيشتري مي توانند آن وب سايت را درك كرده و فهرست بندي كنند.
يك اشتباه بزرگ كه بسياري از مديران وب مرتكب مي شوند اين است كه در تلاش براي بهينه سازي وب سايت خود براي تبديلات ، ناوبري و ساختار سايت را فراموش مي كنند و به تلاش هاي خود در زمينه سئو آسيب مي رسانند.
يك مثال معمول اين است كه صفحات بايگاني كاربران را مخفي كرده و كل مطالب را در يك گروه جمع آوري كنيد.
گوگل هنگام ارزيابي يك صفحه خاص ، ساختار كلي وب سايت را در نظر مي گيرد و اين چيزي است كه نبايد از آن غافل شد.
داده هاي ساختار يافته چيست؟
به زبان ساده ، داده هاي ساختاري كدي است كه مي توانيد به صفحات وب خود اضافه كنيد تا براي خزنده هاي موتور جستجو قابل مشاهده باشد و به آنها كمك كند محتواي شما را درك كنند. اين يك روش براي توضيح داده هاي شما براي موتورهاي جستجو به زباني است كه آنها مي توانند درك كنند.
داده هاي ساختار يافته چگونه با سئو فني مرتبط هستند؟
اگرچه داده هاي ساختاريافته با محتواي يك وب سايت ارتباط دارند ، اما اين بخشي از سئو فني است زيرا براي درست شدن آن بايد كدي به وب سايت خود اضافه كنيد. به طور معمول ، شما يك بار تعريف داده هاي ساختاري را اضافه مي كنيد و ديگر نيازي به انجام كار دوباره نداريد.
استفاده از داده هاي ساختار يافته چه فايده اي دارد؟
با استفاده از قطعه هاي ويژه ، ورودي هاي اينفوگرافيك و غيره ، ارائه ليست هاي خود را در صفحه نتايج بهبود ببخشيد.
روش هاي زيادي براي استفاده از داده هاي ساختار يافته براي توصيف محتواي شما وجود دارد. مشهورترين ها عبارتند از: مقالات ، دستور العمل ها ، رويدادها ، ارسال شغل ، مشاغل محلي و موارد ديگر.
URL هاي متعارف خود را بررسي كنيد
هر صفحه از وب سايت شما بايد داراي يك URL متعارف باشد. اين با اضافه كردن برچسب به بخش پست ها و صفحات شما تعريف مي شود.
URL متعارف
URL Canonical (استاندارد متعارف) چيست؟
اين يك روش ساده براي گفتن به گوگل است كه هنگام نمايه سازي وب سايت شما ، كدام نسخه از صفحه را در نظر بگيرد. مفهوم مشابه دامنه ترجيحي است كه در آن از طريق URL هاي مختلف مي توان به يك صفحه واحد دسترسي داشت.
rel = "canonical" براي جلوگيري از تكرار مسائل مربوط به محتواي تكراري هنگام داشتن صفحاتي با محتواي مشابه ، براي اهداف صفحه بندي و همچنين افزودن محتوا از وب سايت هاي ديگر به وب سايت خود كاربرد دارد.
به عنوان يك قاعده كلي ، شما بايد يك URL متعارف براي تمام صفحات وب سايت خود تعيين كنيد.
صفحه 404 را بهينه كنيد
هنگامي كه وب سايت شما URL مورد بازديد خود را نداشته باشد ، صفحه 404 به آنها نشان داده مي شود. صفحه ممكن است حذف شده باشد ، URL تغيير كرده يا كاربران URL را در مرورگر خود اشتباه تايپ كرده باشند.
بيشتر تم هاي جديد وردپرس به طور پيش فرض صفحه 404 را بهينه مي كنند ، در غير اين صورت مي توانيد با استفاده از يك افزونه يا با ويرايش الگوهاي تم خود ، به راحتي صفحه 404 صفحه خود را دوستانه تر كنيد.
صفحه 404 بهينه شده چيست؟
يك صفحه 404 بهينه شده بايد:
ساختار و منوهاي ناوبري يكساني با وب سايت شما داشته باشد
با صراحت به بازديدكنندگان بگوييد كه صفحه مورد نظر آنها ديگر در دسترس نيست
گزينه هاي ديگري به آنها بدهيد (ساير صفحات مرتبط را توصيه كنيد)
بازگشت به صفحه قبلي ، صفحه اصلي خود يا ساير صفحات مهم را آسان كنيد
چگونه مي توانيد 404 صفحه خود را بررسي كنيد؟
آزمايش نحوه نمايش صفحه 404 بسيار آسان است ، فقط يك پنجره مرورگر جديد باز كنيد و يك URL موجود براي وب سايت خود تايپ كنيد. آنچه در مرورگر نشان داده مي شود صفحه 404 شما است.
زمان زيادي را براي بهينه سازي صفحه 404 خود صرف نكنيد ، مطمئن شويد كه صفحه 404 خاص را هنگام پيدا نشدن صفحه باز مي گرداند.
نقشه سايت XML خود را بهينه كنيد
يكي از مهمترين عناصر سئو فني ، بهينه سازي نقشه سايت XML است.
XML Sitemap يك فايل XML است كه تمام صفحات / پست هاي موجود در وب سايت شما را ليست مي كند. اين فايل شامل عناوين و همچنين تاريخ انتشار و آخرين تاريخ به روز شده است.
نقشه سايت XML
هنگام جستجوي وب سايت ، موتورهاي جستجو مي توانند از نقشه سايت XML به عنوان راهنما استفاده كنند.
چگونه نقشه سايت XML خود را بهينه كنيم؟
بهينه سازي نقشه سايت XML ساده است ، فقط صفحات مهم وب سايت خود را در نقشه سايت خود اضافه كنيد. در بيشتر موارد ، اين صفحات ، پست ها و دسته هاي شما هستند.
هر زمان صفحه جديدي منتشر مي شود يا صفحه اي به روز مي شود مطمئن شويد كه نقشه سايت شما به طور خودكار به روز مي شود.
براي ارائه نقشه سايت خود به Google و Bing و بررسي وضعيت ، از كنسول جستجوي گوگل و ابزار Bing Webmaster استفاده كنيد.
SSL را اضافه كنيد تا وب سايت شما HTTPS شود
آخرين روند در اينترنت امنيت است. HTTPS يك سيگنال شناخته شده براي تأثير بر رتبه بندي موتور جستجوگر شما است و يك روش اضافي براي ايجاد امنيت كاربران است.
وقتي SSL را روي سرور خود نصب مي كنيد ، وب سايت شما با استفاده از https و نه http قابل دسترسي است. اين نشان مي دهد كه تمام اطلاعات منتقل شده بين وب سايت و سرور شما (نام هاي كاربري ، رمزهاي عبور ، داده هاي شخصي و غيره) رمزگذاري شده است.
در گذشته ، SSL براي وب سايت هاي تجارت الكترونيكي مهم بود ، اما امروزه هر وب سايتي در اينترنت بايد SSL نصب داشته باشد.
اگر SSL را نصب نكرده ايد ، اولين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه با شركت ميزبان خود تماس بگيريد و از آنها بخواهيد SSL را در حساب شما فعال كنند و سپس يك روش انتقال را دنبال كنيد تا SSL را در وب سايت خود بدون از دست دادن رتبه خود فعال كنيد.
افزودن SSL مانند انتقال به دامنه جديد است ، بنابراين بايد مراحل را با دقت دنبال كنيد.
سرعت وب سايت
يكي ديگر از سيگنال هاي معروف رتبه بندي گوگل سرعت وب سايت است. گوگل در مورد اهميت سرعت در تمام توصيه هاي سئو خود صحبت مي كند و تحقيقات تأييد مي كند كه وب سايت هاي سريعتر از وب سايت هاي كندتر بهتر عمل مي كنند.
غلبه بر سرعت وب سايت يك مسئله فني است و شما را ملزم مي كند در وب سايت و زيرساخت خود تغييراتي ايجاد كنيد تا نتايج خوبي كسب كنيد.
به طور كلي ، در اينجا آنچه شما مي توانيد براي بارگذاري سريعتر وب سايت خود انجام دهيد:
سرور خود را براي استفاده از سيستم عامل 64 بيتي ارتقا دهيد
به PHP 7.4 ارتقا دهيد -> اين امر در مقايسه با PHP 5.2 پيشرفت بزرگي در سرعت خواهد داشت.
اندازه تصاوير خود را بهينه كنيد. ابزارهايي براي كمك به شما در انجام اين كار بدون از دست دادن كيفيت وجود دارد.
استفاده از پلاگين را به حداقل برسانيد
وردپرس و همه افزونه ها را به جديدترين نسخه ارتقا دهيد
از تم هاي سنگين پيش ساخته استفاده نكنيد. آنها كدهاي زيادي را كه لازم نيست اضافه مي كنند ، به يك موضوع سفارشي تغيير مي يابند.
فايلهاي CSS و JS خود را بهينه و كوچك كنيد
براي ارائه صفحات ذخيره شده به كاربران از يك پلاگين caching استفاده كنيد
از افزودن اسكريپتهاي زياد به
وب سايت خود جلوگيري كنيد
از بارگذاري جاوا اسكريپت همزمان استفاده كنيد
سازگاري با موبايل
داشتن يك وب سايت مناسب براي موبايل اختياري نيست. بيشتر كاربران شما احتمالاً از طريق موبايل وارد سايت مي شوند ، اگر وب سايت سريع و موبايلي نداشته باشيد ، رتبه شما آسيب مي بيند.
سازگاري با موبايل بخشي از سئو فني است
برچسب:
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید: